Extrawheel in BelgiŽ
U bevindt zich hier: Startpagina » Technische informatie » Handleiding

Handleiding

De bestemming van de Extrawheel

Het is bestemd om achter eender welk type fiets met een diameter van de wielen van 26, 27 of 28" aan te slepen en het transport van ladingen met een gezamenlijke massa die niet hoger is dan 30 kg. (De fiets kan bijkomend op een traditionele wijze belast worden).

Inhoud van de verpakking

(1) het frame van het aanhangwagentje met bevestigd wiel, spatbord, een textiellaag op gespannen en verbonden en met een veiligheidsrekker verbonden met de mast met een signalisatievlaggetje (2) haak (vork), (3) snelsluiter van de naaf, (4) inbussleutel, (5) deze instructie.

Aanpassing aan de fiets

Moeren of snelsluiter van de naaf die het achterwiel van de fiets bevestigen dient men te vervangen door een set moeren (apart verkrijgbaar) (ringsleutel 15 mm) of door de bijgeleverde snelsluiter. Deze handeling voert men een maal uit – later aanhangen en losmaken van de aanhangwagen zal bliksemsnel gebeuren. Men dient er hier voor te zorgen dat het wiel stevig aan de fiets bevestigd is.

Voorbereiding

Uiteenzetten van de armen van de haak (vork) ingesteld op een breedte die geschikt is voor met de meest voorkomende fietsen op de markt. Deze instelling dient men echter te controleren door de haak (vork) aan een van de verbindingsstukken op te hangen. Aan de andere kant van het wiel dient hij de buitenkant van het frame van de fiets op zo’n wijze aan te raken dat het ophangen ervan aan het andere verbindingsstuk de overwinning van de spanningskracht van de armen op een afstand van ongeveer 3 cm (±0,5) evenredig aan de hoogte van de verbindingsmoer.

Als het uiteenzetten van de armen niet met het beschrevene overeenkomt dient men met de bijgevoegde inbussleutel de blokkeringschroeven los te maken, de armen in te stellen en weer vastschroeven waarbij men er echter op let dat men de schroeven niet doordraait (de schroefdraad moet altijd gesmeerd zijn). De armen van de haak (vork) wordt het gemakkelijkst geschroefd als men ze op een vlakke oppervlakte legt. Het is aan te bevelen dat de op elkaar drukkende ringen met een zo groot mogelijke oppervlakte aan elkaar grenzen – dwz. dat ze op een vlak liggen.

Deze activiteit wordt voor elke fiets een keer uitgevoerd – latere aanhanging van aanhangwagens en aftrekken ervan duurt misschien een seconde.

Vervolgens hangt men de haak (vork) aan de aanhangwagen op erop lettend dat tijdens de overwinning van de weerstandspanning het dwarsstuk van de trekhaak niet te bekrassen. Aan het einde plaatst men de mast met het vlaggetje in het contactpunt dat zich op het spatbord bevindt.

Vasthaken aan de fiets

Met behendigheid gebeurt dit bliksemsnel. Terwijl men aan de linkerkant van het aanhangwagentje staat en met de rechterhand de bovenkant van het spatbord vasthoudt en met de linkerhand  het frame van de haak (de vork), omvatten we ermee het achterwiel van de fiets, waarbij we de aanhangwagen eraan vasthechten. Het aanhangwagentje kantelen we naar ons toe op zo’n manier dat de linkerarm van de haak (de vork) aan de benedenkant van het frame voorbijgaat en aan de bevestiging van het wiel van de fiets, en vervolgens hangen we het op op de kogelvormige verbindingsstukken – eerst de rechterarm van de haak (vork) en dan, door de aanhangwagen recht te trekken – zijn linkerarm. De weerstandspanning wordt overwonnen door aan de  linkerarm van de haak (vork) te trekken met de duim van de linkerhand gesteund op de  hendel van de snelsluiter van het verbindingsstuk of het frame.

Veiligheids- en exploitatie- aanbevelingen

- Men dient in de mate van het mogelijke de lading evenredig over beide zijden te plaatsen, waarbij men het net met de lijn samentrekt met behulp van de zelfsluitende klemmen op een wijze die getoond is op de opgenaaide stukken van de textiellaag.

- De beste stabiliteit wordt aan de aanhangwagen verzekerd met de pakking van de zwaarste ladingen eerst, dus lager opgestapeld dan de overige.

- Het is gevaarlijk om op plaatsen, die door andere weggebruikers bezocht worden, ladingen te vervoeren met afmetingen en vormen die het mogelijk kunnen maken dat de lading van de aanhangwagen valt, en verder met scherpe uiteinden en zwaarder dan 30 kg.

- Men moet onthouden dat, met het oog op de eigen veiligheid en ook de openbare veiligheid, het aanhangwagentje met een signalisatievlaggetje voorzien moet zijn (hiertoe is de mast verbonden met een veiligheidsrekker die het verlies ervan voorkomt).

- Voor het wassen van de aanhangwagen mag men water gebruiken en gewone schoonmaakproducten, zoals zeep en detergenten.

- Met het oog op de veiligheid is het belangrijk is de opgenaaide blinkende stukken en de vlaggetjes schoon te houden. Het vlaggetje wordt met de hand gestreken zonder de rekker eraf te halen.

- Niet op de spatbord gaan zitten. Dit beschadigt het spatbord.

- Men dient te onthouden dat tijdens het transport van hardere lading men hem van de textiellaag dient te separeren, vooral op plaatsen waar de lading in contact met het frame van de aanhangwagen is, met behulp van kledijfragmenten bijvoorbeeld of andere zachte onderleggers. Dit zorgt ervoor dat afwrijving of afscheuren van de deklaag vermeden wordt.

- Extreme belasting van de aanhangwagen kan een afwrijven van de vrije kant van de laag tegen het wiel veroorzaken. Deze situatie voorkomt men de lijn van het net sterker aan te spannen.

- Bij leeggemaakte of bijna lege netten kan de lijn die het net samentrekt de neiging vertonen om losser te komen. De oplossing is hier de knoop te liquideren die de lijn maakt door de lijn door het oor van de klem naar buiten te trekken.

- De draaggordel kan gebruikt worden zowel voor het overdragen van de belastte aanhangwagen als voor het bijvoegen van extra lading.
- Een kogelvormige oppervlakte van de verbindingsstukken die langer niet gebruikt wordt dient men te beveiligen tegen roest met behulp van olie of smeersel
- Om toegang tot het wiel te krijgen (om het bijvoorbeeld af te nemen of aan het frame te bevestigen) volstaat het om –hierbij de weerstandspanning overwinnend de vrije kant van de laag uit te trekken – met de haakvormige naar beneden uitstaande delen en naar buiten te trekken.

Een veilige haak maakt een automatisch loskoppelen van de aanhangwagen in geval van een ongeluk mogelijk, De reden van ongewenst loskoppelen (buiten buitensporige overlading) kan daarentegen zijn:
1. terugtrekken bij een scherpe breuk van het verbindingsstuk en niet opzij leunen van de fiets naar binnen,
2. het vasthechten van niet van zand of aarde gereinigde verbindingsstukken,
3. Rijden onder een heel scherpe hoek met obstakels alsstraatdrempels.
Als men echter de „drie punten” onthoudt zal men het ongewenste loskoppelen kunnen vermijden.